Help, wat moeten we met ons lees- en taalonderwijs?

Veel schoolteams werken op dit moment aan het verbeteren van het lees- en taalonderwijs. Ze doen daarbij de ontdekking dat alles met alles samenhangt: 
- opbrengsten die regelmatig flink onder druk kunnen staan; 
- een curriculum en leerstofaanbod dat vrijwel nergens meer past binnen het lesrooster; 
- nieuwe kerndoelen die van samenhang tussen vakgebieden een wettelijke verplichting maken; 
- anders omgaan met verschillen tussen leerlingen op weg naar inclusiever onderwijs; 
- een nieuwe generatie methoden die echt wel wat te bieden heeft, maar in de poging om nog completer te zijn, overladen en (regelmatig) onbetaalbaar is geworden. 

 Het feit dat alles met alles samenhangt, biedt overigens ook heel veel kansen. Je kunt veel problemen in één keer oplossen. Kortom, het herinrichten van het lees- en taalonderwijs is een curriculumvraagstuk geworden. Je komt er niet meer uit door het vakgebied voor vakgebied te bekijken. Maar als je uitgaat van een totaalplaatje ga je verrassend snel meters maken. 


 Het in sneltreinvaart verbeteren van het lees- en taalonderwijs begint bij een cyclische manier van werken en het stellen van de goede vragen. Wij gebruiken hierbij de onderstaande placemat 'Verbetercirkel lees- en taalonderwijs?'. Misschien hebben jullie er ook wat aan. 


Mocht ik jullie kunnen helpen (online of op locatie) weet me dan te vinden.

Jos Cöp.