Hoe staat ons leesonderwijs ervoor? (discussiefilm)

Recentelijk verschenen de rapporten naar aanleiding van PIRLS 2016, een van de meest aansprekende internationale vergelijkende onderzoeken op het gebied van lezen. Om de vijf jaar worden de leesresultaten van de deelnemende landen op een gedegen manier met elkaar vergeleken.

Nederland komt niet slecht uit de bus, maar toch kan niet ontkent worden dat we van een vaste top 10-notering toch wel af aan het glijden zijn naar een goede middenmotor. Met name als het gaat om leesplezier, is het duidelijk dat er veel werk aan de winkel is.

Verder is het belangrijk om te constateren dat er grote verschillen in prestaties zijn tussen scholen die dezelfde leerlingpopulatie bedienen. Daarbij zien we in ieder geval dat het heel goed mogelijk is om met kinderen uit een zwakkere sociaal economische achtergrondsituatie toch goede leesprestaties neer te zetten. Helaas lukt dat nog niet op alle scholen.

In de onderstaande discussiefilm heb ik samen met collega Kees Vernooij de belangrijkste conclusies uit PIRLS 2016 met betrekking tot de Nederlandse scholen op een rijtje gezet. Daarmee ontstaat een goed overzicht en ook een duidelijk perspectief als het gaat om de verbetermogelijkheden.

Jos Cöp