Eigenlijk leven we in een mooie onderwijstijd. Ja, er is veel kritiek. Soms terecht, maar vaak ook niet. Het bij-effect is wel dat er ruimte is om het vertrouwde achter ons te laten en meer bezig te zijn dan ooit met het veranderen van ons curriculum, het versterken van het pedagogisch klimaat en, daar waar nodig, het versterken van leerkrachtvaardigheden.
Met name als het gaat om het curriculum gebeuren er momenteel interessante dingen:
- een aantal vakgebieden wordt, mede door de nieuwe kerndoelen, steeds meer verbonden door middel van thema's;
- de overladenheid wordt teruggebracht, want bijna nergens past het nog binnen een lesrooster;
- methoden worden niet meer zomaar gekozen, maar eerst wordt de gewenste aanpak benoemd en dan pas gekeken welke leermiddelen deze kunnen ondersteunen;
- differentiëren is niet langer meer een doel op zich, maar een middel dat je gebruikt als het nodig is en anders houd je de groep heterogeen en bij elkaar;
- leeractiviteiten worden meer betekenisvol en we worden terughoudend met betekenisloos oefenen.
Waar dat toe leidt is inmiddels op veel scholen te zien. Daar waar lezen, schrijven, mondelinge taal en kennisontwikkeling beter verbonden worden, zie je mooie dingen gebeuren.
Het versterken van het curriculum begint bij het stellen van de juiste vragen. Wij gebruiken daarvoor de onderstaande placemat 'Verbetercirkel curriculum en leerstofaanbod'. Wellicht hebben jullie er ook wat aan.
Mocht ik jullie kunnen helpen (online of op locatie) weet me dan te vinden.
Jos Cöp.

