Zo langzamerhand hoeven we niemand meer te overtuigen hoe belangrijk het is om te beschikken over veel parate kennis. Paraat wil hierbij zeggen dat de kennis snel beschikbaar is in het werkgeheugen. En dat kan alleen als deze goed 'geautomatiseerd' is opgeslagen in ons lange termijn geheugen.
Moet je heel lang 'zoeken', dan sta je op achterstand. Het kennen van weinig woorden en begrippen is hier een voorbeeld van. Dat ga je merken bij het begrijpen van een tekst, want het snappen wat de schrijver bedoelt, is een complexe activiteit waarbij declaratieve en procedurele kennis snel gecombineerd moet worden.
Hetzelfde geldt voor het snel op kunnen lossen van wiskundige vraagstukken. Dat gaat alleen lukken als optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen goed geautomatiseerd is en (bijna) vanzelf gaat. Dat vraagt om veel aandacht voor het memoriseren.
Er is veel wetenschappelijk bewijs dat het werken met digitale flashcards een zeer effectieve manier van memoriseren is. En toch zien we in Nederlandse en Belgische klassen heel weinig aandacht voor deze manier van werken. Onlangs is het nieuwe leerplatform Decklio.com gelanceerd. Hiermee kunnen heel eenvoudig decks met flashcards gemaakt en geoefend worden. En, vrij uniek, ook direct gedeeld worden met iedereen door de link te verspreiden.
Onlangs hebben wij een collectie gemaakt met Decklio's waarmee leerlingen op school en thuis het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen kunnen memoriseren. We delen deze collectie graag met collega's en ouders. Want waarom zouden we allemaal veel tijd stoppen in het maken van flashcard-decks, terwijl het eenvoudiger is dan ooit om ze met elkaar te delen?
De uitdaging die we graag aangaan, is om samen zoveel mogelijk onderwijsleerstof in de vorm van flashcards te maken en met elkaar te delen. Daarom zijn we de LinkedIn-groep 'Decklio's voor het onderwijs' gestart. Doe mee, denk mee, lift mee en word lid van deze groep.