Het mysterieuze vakgebied begrijpend lezen (met video)

Begrijpend lezen is misschien wel het meest vage vakgebied op de basisschool. We weten dat het enorm belangrijk is, maar weten niet goed wat er gebeurt in de hersenen bij de vorming van leesbegrip.

Dit maakt dat de ideeën over begrijpend lezen behoorlijk aan het veranderen zijn. Geïsoleerde lessen over leesstrategieën maken plaats voor samen teksten verkennen en het aanpakgedrag laten zien en oefenen.

Met deze verschuiving zien we ook dat het vakgebied zelf weer attractiever wordt. Uitgaan van complete teksten en deze samen doorgronden, heeft iets avontuurlijks. Met volop ruimte voor het opdoen van nieuwe kennis vanuit betekenisvolle leersituaties.

In de onderstaande film zijn de jongste inzichten kort bij elkaar gezet. Met daarbij aandacht voor zes stappen die het begrijpend leesonderwijs op veel scholen drastisch kunnen verbeteren.


Om scholen te kunnen helpen bij de verbetering van het begrijpend leesonderwijs heeft Leertijd.nl een verbetertraject ontwikkeld. Dit kan op maat worden aangeboden. U kunt kiezen voor een compacte vorm met bijvoorbeeld een interactieve lezing, workshop of training. Maar er zijn ook uitgebreidere mogelijkheden in de vorm van een cursus of een compleet innovatietraject. Meer informatie vindt u hier.

Met vriendelijke groet,

Jos Cöp.