De kanteling van het leren (presentatie)

We leven in een interessante tijd, waarin de samenleving in hoog tempo verandert. Volgens hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans veranderen vrijwel alle organisaties op drie fronten: van verticaal naar horizontaal geordend, van centraal naar decentraal georganiseerd en van van topdown naar bottom up gestuurd. Rotmans noemt dit veranderproces kantelen (Rotmans, 2014).

Natuurlijk raakt dit ook de wijze waarop wij het onderwijs organiseren. En dat niet alleen, ook het leren zelf zijn we stilaan anders aan het organiseren. Toegespitst op het leren, zien we minstens zeven kantelpunten. Ik heb deze uitgewerkt in een discussiepresentatie, voorzien van commentaar en beeld. Met als doel een bijdrage te leveren aan de visieontwikkeling op het gebied van leren, organiseren en innoveren.

Wellicht heeft u er ook wat aan. Uiteindelijk werken we namelijk samen aan de dezelfde doelstelling: één van de beste onderwijssystemen ter wereld nog beter maken. Door leerlingen effectiever te laten leren en leerkrachten efficiënter en prettiger te laten werken.



Literatuur:
Rotmans, J. (2014). Verandering van tijdperk. Nederland kantelt.