Onlangs introduceerde Samsung de Galaxy Gear Smartwatch. Zeker niet als eerste, want een aantal andere aanbieders was de Koreaanse innovatiemachine al voor. En ook de andere aanbieders in het smartsegement, waaronder de firma die altijd zegt anders te denken, zullen spoedig volgen. De Smartwatch is een horloge dat heel veel dingen kan die we op dit moment met onze smartphone of tablet doen. Dit alles natuurlijk wel in een heel handzaam formaatje en tegen acceptabele kosten. Je mag er dus best de verwachting aan koppelen dat het allemaal binnen niet al te lange tijd voor een breed publiek beschikbaar is. En omdat het een horloge betreft zou het ook heel snel al achter de klasdeur kunnen belanden. Natuurlijk eerder vanuit het perspectief van 'bring your own device' dan als apparaat verstrekt door de school. Maar toch.
Je hoeft geen leerfuturoloog te zijn om je een idee te vormen van wat dat zou kunnen betekenen. Het wordt nog makkelijker om via het internet de verbinding leerling - wereld tot stand te brengen. En de apps die betekenis hebben voor het leren zullen daarna ook niet lang op zich laten wachten. Inmiddels zien we ook dat goede spraaktechnologie, vaak helaas nog niet in het Nederlands, het typen niet meer noodzakelijk maakt. Dit betekent simpelweg dat het oppervlak van het device een stuk kleiner kan. Het horloge lijkt dan wel heel erg klein, maar bij deze redenering gaan we er vanuit dat alles te zien zou moeten op dit kleine schermpje. Dat is maar de vraag. Steeds vaker zie je dat een klein apparaatje het signaal streamt naar een groter scherm. Schermen die je op iedere hoek van de straat ziet en waarvan er ook meer dan genoeg zijn te vinden binnen de school.
Kortom, ook een smartwatch gaat een bijdrage leveren aan bredere verspreiding van de ooit schaarse leerstof. Verder zal, mede door deze ontwikkeling, de leraar er een assistent bij krijgen als het gaat om het aanleren van vaardigheden en het verwerven van nieuwe kennis. Daarmee hoeft het niet per definitie te leiden tot het anders organiseren van het leren, want dat hebben we al te vaak gedacht. Maar de mogelijkheden om het anders te doen, nemen wel weer toe. Het klassieke verhaal van schaarse leerstof die via een schaarse docerende zender naar een onwetende massa moet worden gebracht, gaat steeds minder op. De traditionele manieren om onderwijs te geven worden er niet fout door, maar de variatiemogelijkheden zullen toenemen. Kortom, steeds meer ingrediënten om het nog leuker te maken, komen beschikbaar. Daar kan toch niemand op tegen zijn.
Wil je een beeld krijgen van wat een smartwatch op dit moment kan, bekijk dan bijvoorbeeld eens het volgende (demo)filmpje.
Je hoeft geen leerfuturoloog te zijn om je een idee te vormen van wat dat zou kunnen betekenen. Het wordt nog makkelijker om via het internet de verbinding leerling - wereld tot stand te brengen. En de apps die betekenis hebben voor het leren zullen daarna ook niet lang op zich laten wachten. Inmiddels zien we ook dat goede spraaktechnologie, vaak helaas nog niet in het Nederlands, het typen niet meer noodzakelijk maakt. Dit betekent simpelweg dat het oppervlak van het device een stuk kleiner kan. Het horloge lijkt dan wel heel erg klein, maar bij deze redenering gaan we er vanuit dat alles te zien zou moeten op dit kleine schermpje. Dat is maar de vraag. Steeds vaker zie je dat een klein apparaatje het signaal streamt naar een groter scherm. Schermen die je op iedere hoek van de straat ziet en waarvan er ook meer dan genoeg zijn te vinden binnen de school.
Kortom, ook een smartwatch gaat een bijdrage leveren aan bredere verspreiding van de ooit schaarse leerstof. Verder zal, mede door deze ontwikkeling, de leraar er een assistent bij krijgen als het gaat om het aanleren van vaardigheden en het verwerven van nieuwe kennis. Daarmee hoeft het niet per definitie te leiden tot het anders organiseren van het leren, want dat hebben we al te vaak gedacht. Maar de mogelijkheden om het anders te doen, nemen wel weer toe. Het klassieke verhaal van schaarse leerstof die via een schaarse docerende zender naar een onwetende massa moet worden gebracht, gaat steeds minder op. De traditionele manieren om onderwijs te geven worden er niet fout door, maar de variatiemogelijkheden zullen toenemen. Kortom, steeds meer ingrediënten om het nog leuker te maken, komen beschikbaar. Daar kan toch niemand op tegen zijn.
Wil je een beeld krijgen van wat een smartwatch op dit moment kan, bekijk dan bijvoorbeeld eens het volgende (demo)filmpje.