De leerkracht heeft er een nieuwe assistent bij

ICT heeft de wereld een totaal ander aanzien gegeven. Er is nauwelijks een vak te vinden dat niet grondig is veranderd onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. Natuurlijk is deze technologie geen doel op zich. Maar als het dan toch een bijzaak is, dan toch wel een heel belangrijke. In het onderwijs heeft het echt lang geduurd voordat computers en andere digitale apparatuur het vak van leerkracht gericht gingen ondersteunen. Veel te lang was ICT iets dat erbij kwam. Iets dat ook nog moest.

Ik ben blij dat daar verandering in is gekomen. Op dit moment staan we aan de vooravond van een echte digitale doorbraak, waarbij het digitale ook daadwerkelijk iets gaat betekenen voor de kwaliteit van het leren en voor het aanbieden van leerstof. Iets waardoor het vak van leerkracht effectiever en aantrekkelijker wordt. Het biedt leerkrachten de mogelijkheid om bezig te zijn met de dingen die er echt toedoen: lesgeven en kinderen begeleiden. En als het even mogelijk is, worden alle ondersteunende management- en administratie-activiteiten overgelaten aan de computer. Eindelijk.

In onze ontwikkelkeuken hebben wij gewerkt aan een digitale leerkachtassistent nieuwe stijl. De eerste methode waarin deze te zien zal zijn, is de nieuwe versie van Taal in beeld. Versie 2 dus. Vervolgens zullen we samen met heel veel leerkrachten op zoek gaan naar nog meer gebruiksgemak en andere verbetermogelijkheden. Deze versie zal dan ook gekoppeld gaan worden aan andere methoden. Kortom, we ontwikkelen rechtstreeks vanuit het enige hart van de onderwijspraktijk: het klaslokaal.

Om een beeld te geven van wat de digitale leerkachtassistent van Taal in beeld 2 zoal kan, hebben we een demonstratiefilmpje gemaakt. Mocht u geïnteresseerd zijn, met één klik en vijf boeiende minuten kijken en luisteren weet u alles. Heeft u daarna vragen, opmerkingen, toevoegingen of suggesties? Uw reactie doet ertoe.