Effectiever onderwijs met het digibord

Enkele weken geleden heb ik een conceptversie van een discussiefilm met de naam 'Effectiever onderwijs met het digibord' online geplaatst. Ik heb daarbij de hele wereld en omstreken uitgenodigd om deze versie te bekijken en te becommentariëren. Met behulp van deze commentaren ben ik in staat geweest om verbeteringen aan te brengen. Inmiddels staat versie 1 online. Commentaar blijft altijd welkom, want het kan altijd weer beter.

Ik hoop hiermee een bijdrage te leveren aan de permanente discussie die moet leiden tot steeds effectiever en beter gebruik van het bord. De mogelijkheden worden nog maar half benut, maar ik vind de toegevoegde waarde al aanzienlijk. Een klaslokaal zonder digibord voelt voor mij langzamerhand wat onwennig. Het roept de sfeer op van het behelpen. Het doet me denken aan de tijd dat ik voor een adviesinstelling werkte en de pc moest delen met mijn kamergenoot. Na 2 maanden werden we er beide stapelgek van en na nog 2 maanden zeuren, was ook het management om. De pc was persoonlijk gereedschap geworden. Jaren later snap ik niet hoe het werk ooit zonder computer gedaan kon worden.

Die ontwikkeling is vergelijkbaar met de ongekend snelle introductie van het digibord in het klaslokaal. Persoonlijk gereedschap hoeft het niet te worden, maar een lokaal zonder digibord zal binnenkort gaan ogen als afunctioneel en achterhaald. Het bord zelf is echter een neutraal apparaat. Het onderwijs hoeft er niet beter en niet slechter van te worden. Maar het zou natuurlijk eeuwig zonde blijven als we met zoveel nieuwe mogelijkheden niet in staat zouden zijn om het onderwijs beter te maken. En die discussie is didactisch van aard en moet gevoerd worden.

Bekijk de discussiefilm.



Met dank aan: Linda Humme, Martin de Jong, Gabien Lambert, Paul de Maat, Peter ter Riele en Albert Rouschop.