Hoe ICT het leren persoonlijker kan maken - IPON 2016 - terugblik

Terugblik

Het waren weer twee boeiende dagen op de IPON 2016 in de Jaarbeurs in Utrecht. Boordevol interessante presentaties en lezingen, afgewisseld met verrassende bezoekjes aan de stands van de deelnemende ondernemers. Er zijn dagen die minder spektakel bevatten!

Samen met collega Albert Rouschop heb ik zowel op de woensdag als de donderdag een presentatie mogen verzorgen in een stampvol theater. Tot de nok toe gevuld met de mensen die iedere dag weer het verschil maken in het onderwijs: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, directeuren en meer. Oprecht bedankt voor uw aanwezigheid. Wij hebben er beslist van genoten. Tijdens de presentatie hebben wij een aantal beloften gedaan, die wij hieronder na gaan komen.

De eerste is het beschikbaar stellen van de presentatie. Bij deze een feit.



Verder nog de films die we toonden, of door tijdgebrek net niet konden tonen. Ga er maar eens rustig voor zitten, want vaak bevat de herhaling nog veel nieuwe informatie.


Om te beginnen een film over de leerkrachtassistent voor het digitale schoolbord. Deze opname laat de versie zien die behoort bij Taal in beeld 2, maar voor alle Zwijsenmethoden is er één beschikbaar. Ooit waren het summiere applicaties waarin digitaal door de methode gebladerd kon worden. Maar vandaag de dag gaat het om complete 'verkeerstorens' die boordevol zitten met dingen die het lesgeven makkelijker en effectiever maken. Een must voor scholen die het onderwijs persoonlijker willen maken en daarbij werken met instructiegroepen.



Verder een film van het Digiboek Spelling in beeld 2. Een oplossing waarmee leerlingen zonder dat de leerkracht erbij hoeft te zijn, verder kunnen werken in hun eigen tempo. Niet alleen door oefeningen te maken, maar zeker ook door zelfstandig de instructiefilms te bekijken. Goed passend bij scholen die de lessen of fasen van lessen meer geïndividualiseerd aan willen bieden.



Tot slot een film over Werkuur. Dit is een pakket waarmee snel en eenvoudig kwalitatief goede oefenstof gevonden kan worden. Deze kan met een paar muisklikken gekoppeld worden aan individuele of groepen leerlingen, waardoor gepersonaliseerde e-books ontstaan waarmee op maat kan worden geoefend.



Wij hopen dat ons verhaal u helpt bij het nog beter 'helpen' van uw leerlingen. Maar wij hopen ook dat de ideeën en toepassingen een bijdrage leveren aan het terugbrengen van de werkdruk. Hard werken is nooit verkeerd, maar voor continuïteit is ook iets anders nodig: een beheersbaar vak, werkplezier en tijd om de accu op te laden. Wij wensen u daarbij veel succes. Mochten wij u kunnen helpen, weet ons dan te vinden.