Berichten

Berichten uit oktober, 2015 weergeven

Vier keer persoonlijk leren

Afbeelding
Leren persoonlijk maken is het topic dat momenteel het meest aandacht krijgt op veel vernieuwingsagenda's. Als streven natuurlijk meer dan terecht, maar tegelijkertijd is het toch ook wel een enorme open deur. Ik ontmoet nooit iemand die tegen is, net zoals niemand zal ontkennen dat smaken verschillen en we ook niet allemaal dezelfde sokken gaan dragen of ons hetzelfde massa kapsel aan laten meten. En dat geldt natuurlijk ook voor leren. Als het effectiever kan door het een beetje te finetunen, dan is alles wat werkt welkom.

Maar tegelijkertijd is er ook een enorme discussie over hoe we onderwijs persoonlijker kunnen maken. En in die discussie gaan woorden als differentiëren, individualiseren en personaliseren door elkaar lopen. Het gevolg is dat we allemaal veel roepen, maar niet hetzelfde bedoelen. En dat is op z'n minst heel lastig, maar het werkt daarnaast ook nog enorm vertragend. Met als risico dat er zoveel ruis op de lijn ontstaat, dat het hele streven in totaliteit af…

ICT in het onderwijs: wat werkt en wat niet?

Afbeelding
Vrijwel voortdurend verschijnen er onderzoeken, gebundelde praktijkervaringen en individuele pleidooien over het gebruik van ICT in het onderwijs. Met vaak heel verschillende conclusies over wat werkt en wat niet. Op zich is daar niets mis mee, want innoveren voelt al gauw wat onwennig. Maar helaas gaat de nuance door de vermeende tegenstellingen in veel gevallen verloren.

Onderzoekbureau Gartner heeft in 2006 een systematiek bedacht met de naam Technology hype cycle. Afhankelijk van de fase waarin een technologie zit, komen ook de bijpassende sentimenten boven. Mooie voorbeelden hiervan zijn de fasen die vrij vertaald benoemd kunnen worden als de verwachtingspiek en het desillusiedal.

Eén ding is echter opvallend als het gaat om de huidige discussie over ICT-gebruik in het onderwijs. Het gaat in veel gevallen niet om een technologie, maar om informatie- en communicatietechnologie in het algemeen. Alsof de conclusie voor alle gebruikte digitale hulpmiddelen, hardware en software hetze…

Inspiratiedag Amerongen

Afbeelding
Dank aan alle bezoekers van mijn presentatie op de onderwijsinspiratiedag in Kasteel Amerongen. Eén van de beloftes die ik gedaan heb, is het delen van de presentatie met u via deze website. Bij deze dus.



In de presentatie raakten we de successen die reeds geboekt zijn met het organisatorisch gebruik van ICT. We hebben gekeken naar de meest geavanceerde leerkrachtassistent voor het digitale schoolbord die in Nederland verkrijgbaar is. Het speciale van de nieuwste versie van deze applicatie is dat de leerlijn inzichtelijk is gemaakt over alle jaargroepen heen, waardoor het veel makkelijker wordt om persoonlijke leerroutes samen te stellen. Verder is ook opvallend dat dit type digibordsoftware het hart van de methode is geworden. In het onderstaande promotiefilmpje wordt de werking tot in de details uitgelegd.



Mijn derde belofte betreft de link naar de instructiefilms bij Werkuur, de nieuwe applicatie waarmee u in een handomdraai gepersonaliseerd oefenmateriaal samenstelt in de vorm van…



Berichten uit deze site zoeken op onderwerp of datum?

Wilt u berichten zoeken op onderwerp of op datum, klik dan op de onderstaande mogelijkheden. Uiteraard kunt u bij het zoeken op trefwoord ook gebruik maken van het zoekvenster rechtsboven op de startpagina van deze site.

Onderwerpen

Meer weergeven